Mark Eisenegger

Mark Eisenegger, Prof. Dr.

Professor of Public Sphere & Society

Phone: +41 44 635 21 23

Room number: AND 2.84

m.eisenegger@ikmz.uzh.ch

Research interests

Media change, quality of the media, change in organisational communication

Curriculum vitae

Since 2019: Board Member of SGKM – Swiss Association of Communication and Media Research

Since February 2018: Full professor at the IKMZ and director of the fög

Since May 2015: President of fög - Research Institute for Public and Society / University of Zurich

Since May 2015: President of the Kurt Imhof Foundation for Media Quality

January 2015 to January 2018: Full Professor of Communication Studies with focus on Organizational Communication at the University of Salzburg, Austria

2013-2014: Co-Institute Director of fög - Research Institute Public and Society / University of Zurich

2012-2014: Visiting Professor for Organizational Communication, University of Salzburg.

2006/2010: Professorships at the University of Freiburg.

2004-2014: Lecturer at the Universities of Zurich, Fribourg, St. Gallen, Lugano and Salzburg on organisational communication, economic sociology and media change.

Since 2008: Chair Cross-National-Research, PR Division, International Communication Association (ICA).

Since 2004: Spokesman of the Division of Organizational Communication of the Swiss Society for Communication and Media Studies (SGKM) (together with Prof. Diana Ingenhoff).

2004: Doctorate (Dr. phil.) with the dissertation "Reputation in der Mediengesellchaft".

1990-1995: Studied sociology, journalism and communication sciences and computer science.

Awards and distinctions

2007: Award of the Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswisseschaft (DGPuK) (German Society for Journalism and Communication Science) for the paper "Science PR - Acceptance of Science - On the Decreasing Half-life of Scientific Knowledge".

2005: Awarded with the "Factiva Contentent Intelligence Award" for an "excellent social science dissertation in the German-speaking countries".

Selected publications

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2018: Media Trust and Media Use. In: Otto, Kim; Köhler, Andreas (Hrsg.): Trust in Media and Journalism: Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 73–91. (In cooperation with Schneider, Jörg; Schranz, Mario).

2017: Informationsmedien im Umbruch: Veränderung des Medienangebots durch die Digitalisierung. In: Meier, Werner A. (Hrsg.): Abbruch - Umbruch - Aufbruch: Globaler Medienwandel und lokale Medienkrisen. Baden-Baden: Nomos, S. 69–90. (In cooperation with Schranz, Mario; Gisler, Angelo)

2017: Begriffe sind Programm – Plädoyer für eine öffentlichkeitssoziologische Organisationskommunikations-Forschung. In: Wehmeier, Stefan; Schoeneborn, Dennis (Hrsg.): Strategische Kommunikation im Spannungsfeld zwischen Intention und Emergenz. Wiesbaden: Springer VS, S. 19-41.

2017: Convergent Media Quality? Comparing the Content of Online and Offline Media in Switzerland. In: Sparviero, Sergio; Peil, Corinna; Balbi, Gabriele (Hrsg.): Media Convergence and Deconvergence. Cham: Springer International Publishing, S. 137–157. (In cooperation with Schranz, Mario; Gisler, Angelo)

2016: Negierte Reputation - Zur Logik medienöffentlicher Skandalisierungen. In: Ludwig, Mark; Schierl, Thomas; Von Sikorski, Christian (Hrsg.): Mediated Scandals. Gründe, Genese und Folgeeffekte von medialer Skandalberichterstattung. Köln: Herbert van Halem Verlag, S. 33–57.

2016: News Coverage about Direct-Democratic Campaigns in a Period of Structural Crisis. In: Journal of Information Policy (6), S. 68–104. (In cooperation with Udris, Linards; Schneider, Jörg)

2016: Organizational Crisis and the News Media. In: Löffelholz, Martin; Schwarz, Andreas; Seeger, Matthew (Hrsg.): The Handbook of International Crisis Communication Research. Oxford: Wiley-Blackwell, S. 165-174. (In cooperation with Schranz, Mario)

2016: Stakeholder group influence on media reputation in crisis periods. In: Corporate Communications: An International Journal 21 (3), S. 322–332. (In cooperation with Vogler, Daniel; Schranz, Mario)

2016: The influence of national societal contexts on the media reputation of multinational corporations: A comparison between Switzerland and the US. In: Studies in Communication Sciences 16 (1), S. 86–93. (In cooperation with Vogler, Daniel; Schranz, Mario)

2016: Medienvertrauen – Eine vergleichende Perspektive. Basel: Schwabe. (In cooperation with Schranz, Mario; Schneider, Jörg)

2016: Wie Mediennutzer in die Welt schauen. Die Newsrepertoires der Schweizerinnen und Schweizer und ihre Themenagenden. Basel: Schwabe. (In cooperation with Schranz, Mario; Schneider, Jörg)

2015: Identität, Image und Reputation – Eine kommunikationssoziologische Begriffsarchitektur. In: Fröhlich, Romy; Szyszka, Peter; Bentele, Günter (Hrsg.): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln. Mit Lexikon (3. Auflage). Wiesbaden: VS Springer, S. 431–460.

2015: Unternehmen, moralische Risiken und Reputationsmanagement. Unternehmensreputation öffentlichkeitssoziologisch modelliert. In: Michael Hüther, Knut Bergmann und Dominik. H. Enste (Hrsg.): Unternehmen im öffentlichen Raum. Zwischen Markt und Mitverantwortung. Wiesbaden: Springer VS, S. 133–149 (In cooperation with Mario Schranz).

2014: Finanzmärkte in der Medienöffentlichkeit. In: Andreas Langenohl und Dietmar J. Wetzel (Hrsg.): Finanzmarktpublika – Moralität, Krisen und Teilhabe in der ökonomischen Moderne. Wiesbaden: VS Springer, S. 227–244 (In cooperation with Mario Schranz).

2014: Medialisierte Wissenschaft. Befunde zum langfristigen Wandel der Wissenschaft in der medienvermittelten Kommunikation. In: Medien & Zeit, 28/4, S. 34-44. (In cooperation with Susanne Gedamke)

2012: The Media Construction of the Financial Crisis in a Comparative Perspective. In: Swiss Journal of Sociology 37 (2), S. 241–258. (In cooperation with Mario Schranz)

2012: The Financial Crisis and the Media. An Analysis of Newspapers in the United Kingdom, the United States and Switzerland between 2007 and 2009. In: Suter Christian und Herkenrath Mark (Hrsg.): World Society in the Global Economic Crisis. Zürich/Berlin: LIT-Verlag, S. 285–302. (In cooperation with Mario Schranz)

2011: Long-term reputation effects in the global financial industry: How the financial crisis has fundamentally changed reputation dynamics. In: Andrew Hiles (Hrsg.): Reputation management. Building and protecting your company's profile in a digital world. London: Bloomsbury, S. 127–140. (In cooperation with Daniel Künstle)

2011: Reputation Management and Corporate Social Responsibility. In: Oyvind Ihlen, Jennifer Bartlett und Steve May (Hrsg.): The Handbook of Communication and Corporate Social Responsibility. Chichester: Wiley-Blackwell, S. 128–146. (In cooperation with Mario Schranz)

2011: CSR - Moralisierung des Reputationsmanagements. In: Juliana Raupp, Stefan Jarolimek und Friederike Schultz (Hrsg.): Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen. Wiesbaden: VS-Verlag, S. 71–96. (In cooperation with Mario Schranz)

2010: Personalisierung der Organisationskommunikation. Geschäft mit der Eitelkeit oder sozialer Zwang? Wiesbaden: VS Verlag. (In cooperation with Stefan Wehmeier)

2010: Corporate Reputation and the News Media in Switzerland. In: Craig Carroll (Hrsg.): Corporate Reputation and Global News Media: Case studies of agenda-setting. New York/London: Routledge, S. 207–220. (In cooperation with Mario Schranz und Jörg Schneider)

2008: Funktionale, soziale und expressive Reputation - Grundzüge einer Reputationstheorie. In: Röttger, Ulrike (Hrsg.): Theorien der Public Relations. Grundlagen und Perspektiven der PR-Forschung (2. und erweiterte Auflage), S. 243–264. (In cooperation with Kurt Imhof)

2008: The True, The Good and the Beautiful: Reputation Management in the Media Society. In Ansgar Zerfass, Betteke van Ruler, Krishnamurthy Sriramesh (Hrsg.): Public Relations Research. European and International Perspectives and Innovations. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 125-146. (In cooperation with Kurt Imhof)

2005: Reputation in der Mediengesellschaft - Konstitution, Issues Monitoring, Issues Management. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Other activities

President of the Kurt Imhof Foundation for Media Quality, which publishes the "Jahrbuch Qualität der Medien - Schweiz Suisse Svizzera".

Chair "Cross-National-Research-Collaboration" Task-Force of the PR-Division of the "International Communication Association" (ICA).

Co-Director of the Division "PR/Organisational Communication" of the Swiss Society for Communication and Media Studies (SGKM)

Current and recently completed projects

2018-current: Democratic quality of media coverage, supported by the Swiss National Science Foundation.

2017-2018: Reputation of church organizations in Austria, supported by the University of Salzburg and the Archdiocese of Salzburg.

2010-current: Jahrbuch Qualität der Medien - Schweiz, Suisse, Svizzera, sponsored by the Kurt Imhof Foundation for Media Quality.

2015-current: Rating Medienqualität Schweiz, sponsored by the Swiss Media Quality Foundation.

2007-2013: Reputational dynamics of the country and Liechtenstein as a financial centre, supported by the Government of the Principality of Liechtenstein.

2007-2017: Small State Monitor - Reputational dynamics in synchronous and diachronic comparative perspective, supported by own resources.

2011: Influence of corporate communications in corporate reporting, sponsored by the Kurt Imhof Foundation for Media Quality.

2010: Economic reporting during the crisis, sponsored by the Kurt Imhof Foundation for Media Quality

Since 1998: Various basic projects on the logic of the reputation constitution in media-mediated communication, funded by companies, associations and authorities.