Mario Schranz

Mario Schranz, Dr.

Wissenschaftlicher Mitarbeiter / Academic Associate

Phone: +41 44 635 21 50

Room number: AND 2.88

mario.schranz@ikmz.uzh.ch

Research interests

Reputational research, corporate social responsibility, crisis communication, business communication, media change, quality of media, online news

Curriculum vitae

Since February 2018: Research associate at the Chair of Prof. Dr. Mark Eiseneggerand Senior Consultant at commsLAB AG

Since 2015: Foundation Board of fög - Research Institute Public and Society / University of Zurich

May 2015 to January 2018: Head of the fög - Research Institute Public and Society / University of Zurich

2013-2014: Co-Institute Director of fög - Research Institute Public and Society / University of Zurich

2004-2012: Member of the Board of fög - Research Area Public and Society / University of Zurich

since 2001: Lecturer at the University of Zurich

2006: Doctorate with the dissertation: Corporate social responsibility. A public-centered analysis on the importance of corporate social reputation in social change

Selected publications

2017: Informationsmedien im Umbruch: Veränderung des Medienangebots durch die Digitalisierung. In: Meier, Werner. Abbruch - Umbruch - Aufbruch. Globaler Medienwandel und lokale Medienkrisen. Baden-Baden: Nomos, S. 69-90. (In cooperation with Mark Eisenegger und Angelo Gisler)

2016:  Organizational Crisis and the News Media. In: Löffelholz, Martin; Schwarz, Andreas; Seeger, Matthew (Hrsg.): The Handbook of Inter-national Crisis Communication Research. Oxford: Wiley-Blackwell, S. 165-174. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2016: Stakeholder Group Influence on Media Reputation in Crisis Periods. In: Corporate Communications: An International Journal 21 (3), S. 322-333. (In cooperation with Daniel Vogler & Mark Eisenegger)

2016: The Influence of National Societal Contexts on the Media Reputation of Multinational Corporations: A Comparison between Switzerland and the US. In: Studies in Communication Science, 16 (1), S. 86-93. (In cooperation with Daniel Vogler & Mark Eisenegger)

2016: Medienvertrauen – eine vergleichende Perspektive, Studien Qualität der Medien, 1/2016, Basel: Schwabe Verlag. (In cooperation with Jörg Schneider & Mark Eisenegger)

2015: # Journalismus 2.0. In: Kurt Imhof, Roger Blum, Heinz Bonfadelli, Otfried Jarren und Vinzenz Wyss (Hg.): Demokratisierung durch Social Media?: Mediensymposium 2012: Springer-Verlag, S. 233–258 (In cooperation with Mark Eisenegger und Joël Orizet)

2015: Carlos und die Medien - eine öffentliche Debatte kritisch reflektiert. In: Franz Riklin (Hg.): Schweizer Jugendstrafrecht. Vorbildlich oder überholt? = Le droit pénal des mineurs : exemplaire ou dépassé? Bern: Stämpfli (Materialien der "Fachgruppe Reform im Strafwesen", Bd. 7), S. 63–78.

2015: Unternehmen, moralische Risiken und Reputationsmanagement. Unternehmensreputation öffentlichkeitssoziologisch modelliert. In: Michael Hüther, Knut Bergmann und Dominik. H. Enste (Hrsg.): Unternehmen im öffentlichen Raum. Zwischen Markt und Mitverantwortung. Wiesbaden: Springer VS, S. 133–149. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2014: Finanzmärkte in der Medienöffentlichkeit. In: Andreas Langenohl und Dietmar J. Wetzel (Hrsg.): Finanzmarktpublika – Moralität, Krisen und Teilhabe in der ökonomischen Mo-derne. Wiesbaden: VS Springer, S. 227–244. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2012: The Media Construction of the Financial Crisis in a Comparative Perspective. In: Swiss Journal of Sociology 37 (2), S. 241–258. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2014: Finanzmärkte in der Medienöffentlichkeit. In: Andreas Langenohl und Dietmar J. Wetzel (Hrsg.): Finanzmarktpublika – Moralität, Krisen und Teilhabe in der ökonomischen Moderne. Wiesbaden: VS Springer, S. 227–244. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2011: Reputation Management and Corporate Social Responsibility. In: Oyvind Ihlen, Jennifer Bartlett und Steve May (Hrsg.): The Handbook of Communication and Corporate Social Responsibility. Chichester: Wiley-Blackwell, S. 128–146. (In cooperation with Mark Eisenegger).

2011: CSR - Moralisierung des Reputationsmanagements. In: Juliana Raupp, Stefan Jarolimek und Friederike Schultz (Hrsg.): Handbuch CSR. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, disziplinäre Zugänge und methodische Herausforderungen. Wiesbaden: VS-Verlag, S. 71–96. (In cooperation with Mark Eisenegger)

2010: Wirtschaftsberichterstattung in der Krise. In: fög - Forschungsbereich Öffentlichkeit und Gesellschaft (Hg.): Jahrbuch 2010 Qualität der Medien. Schweiz - Suisse - Svizzera. Basel: Schwabe Verlag, S. 275–283. (In cooperation with Mark Eisenegger, Jörg Schneider und Kurt Imhof).

2010: Corporate Reputation and the News Media in Switzerland. In: Craig Carroll (Hrsg.): Corporate Reputation and Global News Media: Case studies of agenda-setting. New York/London: Routledge, S. 207–220. (In cooperation with Mark Eisenegger und Jörg Schneider)

2007: Wirtschaft zwischen Profit und Moral. Die gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen im Rahmen der öffentlichen Kommunikation. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Current and recently completed projects

2010-current: Jahrbuch Qualität der Medien - Schweiz, Suisse, Svizzera, sponsored by the Kurt Imhof Foundation for Media Quality.

Since 2008: Reputation monitoring. Analysis of the media-mediated reputation of the 50 most important Swiss companies in central leading media in French-speaking Switzerland and German-speaking Switzerland.

2010: Economic reporting during the crisis, supported by the Kurt Imhof Foundation for Media Quality.

1998-current: Various basic projects on the logic of the constitution of reputation in media-mediated communication, funded by Swiss authorities and companies.