Johannes Kaiser

Johannes Kaiser, MA

Assistent / Research and Teaching Assistant

Phone: +41 44 635 20 05

Room number: AND 3.19

j.kaiser@ikmz.uzh.ch

Curriculum vitae

since 2016
Research and Teaching Assistant, Division «Media Psychology & Effects», IKMZ
2015 - 2016
Research and Teaching Assistant, Division «Political Communication», IKMZ
2014
Internship at pr://ip, Münster (Public relations for the digital economy)
2014
Semester abroad in journalism at the Universidad Rey Juan Carlos, Madrid
2013
Student assistant for experimental studies in the ERC-project «The Social Foundations of Virtual Life» of Prof. Dr. Thorsten Quandt (University of Münster)
2012 - 2013
Freelancer for DT&P international (market research services), Münster
2012 - 2015
Master (MA) in communication science at the Westfälischen Wilhelms-Universität, Münster
2011
Internship at Frankfurt innovation center for biotechnology (B2B-comunication, online collaboration tools)
2009 - 2012
Bachelor (BA) in communication science and psychology at the Friedrich Schiller Universität, Jena

Focus of activities

  • Effects of political communication
  • Framing and framing-effects
  • Effects of social media
  • Transnationalization and the European public sphere
  • Political parallelism in comparative research

Teaching

FS18
BA research seminar: «Conditions and mechanisms of framing effects in political communication (part 2)»
HS17
BA research seminar: «Conditions and mechanisms of framing effects in political communication (part 1) »
FS17
BA research seminar: «Conditions and mechanisms of framing effects in political communication (part 2) »
HS16
BA research seminar: «Conditions and mechanisms of framing effects in political communication (part 1) »
FS16
MA seminar: «Perceptions and effects of political news in social media» (with K. Kleinen-von Königslöw)

Publications (peer-reviewed)

  • Kaiser, J., Keller, T. R., & Kleinen-von Königslöw, K. (2018). Incidental news exposure on Facebook as a social experience: The influence of recommender and media cues on news selection. Communication Research (online first), 1-23. https://doi.org/10.1177/0093650218803529
  • Kaiser, J. & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Partisan journalism and the issue framing of the Euro crisis: Comparing political parallelism of German and Spanish online news. Journalism, 1-18. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1464884916683548
  • Kaiser, J. & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). The Framing of the Euro Crisis in German and Spanish Online News Media between 2010 and 2014: Does a Common European Public Discourse Emerge? JCMS: Journal of Common Market Studies, 1-17. http://dx.doi.org/10.1111/jcms.12515
  • Kaiser, J., & Quandt, T. (2015). Book Lovers, Bibliophiles, and Fetishists: The Social Benefits of Heavy Book Usage. Psychology of Popular Media Culture. Online first. http://dx.doi.org/10.1037/ppm0000077

Further publications

Presentations

  • Kaiser, J., Keller, T. R., & Kleinen-von Königslöw, K. (2018). Incidental News Exposure on Facebook as a Social Experience: Influences of Recommender and Media Cues. Paper Presentation at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Prague, Czech Republic, 24-28 May 2018.
  • Kaiser, J., Keller, T. R., & Kleinen-von Königslöw, K. (2017). Can Recommendations by Friends Increase your Exposure to Tabloid News in Social Networks? Experimental Findings. Paper presentation at the ECREA Political Communication Conference, Zurich, Switzerland, 22-23 November 2017.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2017). Überlagert die Logik Sozialer Netzwerke die Orientierungsfunktion traditioneller Medienanbieter? Ein Experiment zum Einfluss von Nachrichtenempfehlungen und Medienmerkmalen auf die politische Nachrichtennutzung über Facebook. Präsentation auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Düsseldorf, Deutschland, 30. März - 01. April 2017.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2017). Orientierungsfunktion traditioneller Medienanbieter in sozialen Netzwerken? Ein Experiment zum Einfluss von Nachrichtenempfehlungen und Medienmerkmalen auf die politische Nachrichtennutzung über Facebook. Präsentation auf der Jahrestagung der Schweizer Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Chur, Schweiz, 27.-28. April 2017.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Partisan Journalism and the Issue Framing of the Euro Crisis: Comparing Political Parallelism of German and Spanish Online News. Paper Presentation at the Biannual Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Prague, Czech Republic, 09-12 November 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). The Framing of the Euro crisis in German and Spanish online news media between 2010 and 2014: Does a common European Public Discourse emerge? Paper Presentation at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan, 09-13 June 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Comparing Political Parallelism of German and Spanish Online News during the Euro Crisis. Paper Presentation at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan, 09-13 June 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Das Framing der Euro-Krise in deutschen und spanischen Online-Nachrichten zwischen 2010 und 2014: Entstehung eines gemeinsamen europäischen Diskurses? Präsentation auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, Deutschland, 30. März - 01. April 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Politischer Parallelismus und das Framing der Euro-Krise: Ideologische Berichterstattung in deutschen und spanischen Online-Zeitungen? Präsentation auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, Deutschland, 30. März - 01. April 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Hat die Euro-Krise die Europäisierung nationaler Öffentlichkeiten vorangetrieben? Eine Frame-Analyse deutscher und spanischer Online-Nachrichten zwischen 2010 und 2014. Präsentation auf der Jahrestagung der Schweizer Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Fribourg, Schweiz, 07.-09. April 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2016). Ideologische Berichterstattung in deutschen und spanischen Online-Zeitungen? Politischer Parallelismus am Beispiel des Framings der Euro-Krise. Präsentation auf der Jahrestagung der Schweizer Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Fribourg, Schweiz, 07.-09. April 2016.
  • Kaiser, J., & Kleinen-von Königslöw, K. (2015). The Euro crisis in German and Spanish online news media between 2010 and 2014: Does a common European public discourse emerge? Paper presentation at the ECREA Political Communication Conference, Odense, Denmark, 27-28 August 2015.
  • Kaiser, J. (2015). Eine Krise, viele Krisen? Die Darstellung der Euro-Krise in Deutschland und Spanien. Präsentation auf dem 7. Napoko-Kolloquium des Nachwuchsnetzwerks für Politische Kommunikation, Münster, Deutschland, 11.-13. Juni 2015.

Activities as reviewer

  • European Journal of Political Research
  • JCMS: Journal of Common Market Studies
  • Journalism
  • International Communication Association (ICA)
  • European Communication Research and Education Association (ECREA)
  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)

Current projects

  • Dissertation: Framing effects in political communication: An experimental approach to the role of argument strength, frames, and political values for citizens’ attitude formation. 
  • The Representation of the Euro Crisis in German and Spanish Online News Media between 2010 and 2014: Media Frames, Europeanization, and Political Parallelism
  • Between Social Network Logic, Media Credibility and Partisan Selective Exposure: Experiments on the Influence of News Recommendations by Different Social Ties and Media Cues on Political News Use on Facebook

Memberships

  • International Communication Association (ICA)
  • European Communication Research and Education Association (ECREA)
  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)
  • Nachwuchsnetzwerk politische Kommunikation (NapoKo)