Claudia Poggiolini

Claudia Poggiolini, Dr.

Postdoktorierende / Postdoctoral Scholar

Phone: +41 44 635 20 31

Room number: AND 3.30

c.poggiolini@ikmz.uzh.ch

Claudia Poggiolini studied social- and economic psychology as well as communication and media research at the University of Zurich. In cooperation with the Professorship for Applied Social and Health Psychology at the University of Zurich and the Federal Office of Public Health (FOPH/BAG), she accompanied a communication campaign as her dissertation project, focusing on the methodological implementation and the evaluation. In 2020, she completed her doctorate in the field of health communication/tobacco prevention at the Department of Communication and Media Research (IKMZ) at the University of Zurich at the Division of Media Psychology and Media Effects.

Her research interests lie in the areas of campaign evaluation, health communication, media-related persuasion and social norms.

Curriculum Vitae

Current Position

Postdoctoral Researcher

Education

2014-2020 Doctoral Candidate at the University of Zurich
2012-2014

Social psychology and economic psychology / Communication and media research (M.Sc.) at the University of Zurich

2007-2012

Psychology / Communication and media research (B.Sc.) at the University of Zurich

2000-2003 Lehrerseminar Canton Zurich
1999 Federal matura

Professional Career

2020- 2020- Postdoctoral researcher at the IKMZ
2014-2020

Project assistant at the IKMZ

2010 Teaching assistant at the Department of Communication and Media Research at the University of Zurich (IKMZ) (empirical methods)
2008-2014 Self-employed work: Marketing- and communication mandates in different organizations
2004-2007 Primary school teachter at the primary school Schwerzgrueb, Bülach
 

Research Interests

Health Communcation
Evaluation andeffects research
Persuasion

Publications

Journal Articles

Poggiolini, C. (2020). Beneficial effects of reactance in health-related behavior? The effects of fear appeals on reactance and intention to stop smoking considering individual’s self-esteem. Studies in Communication and Media, 9(3), 421-444. https//doi.org/10.5771/2192-4007-2020-3-42

Kuehne, R., Poggiolini, C., & Wirth, W (2020). The Differential Effects of Related and Unrelated Emotions on Judgments About Media Messages. Communications, 1(ahead-of-print). https://doi.org/10.1515/commun-2020-2091

Poggiolini, C. (2019). High self-efficacy regarding smoking cessation may weaken the intention to quit smoking. Cogent Psychology 6,1-14. https//doi.org/10.1080/23311908.2019.1574096.

Rsearch Reports

Poggiolini. C (2019): Evaluation des Verlängerungsjahres "SmokeFree 2018". Schlussbericht im Auftrag des Bundesamts für Gesundheit. Zürich, CH: Universität Zürich

Poggiolini. C., Wirth, W., & Scholz, U. (2018): Analyse und Wirkungsmessung der Nationalen Tabakpräventionskampagne "SmokeFree" 2015-2017. Schlussbericht im Auftrag des Bundesamts für Gesundheit. Zürich, CH: Universität Zürich.

Chapters

Poggiolini, C., & Ryffel, F. (2017). Zur Wirkung unterschiedlicher Warnhinweis-Formulierungen auf Zigarettenpackungen. In C. Lampert & M. Grimm (Hrsg.), Gesundheitskommunikation als transdisziplinäres Forschungsfeld (S. 175-186). Erfurt, DE: Nomos. doi: 10.5771/9783845285290-175

Poggiolini, C., & Scholz, U. (2016). Unrealistischer Optimismus bei Rauchenden. Implikationen für Kampagnengestaltung. In A.-L. Camerini, R. A. Ludolph & F. Rothenfluh (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis (S. 67-79). Erfurt, DE: Nomos. doi: 10.5771/9783845274256-68

Presentations

Poggiolini, C. & Wirth, W. (2019, November). Reducing smokers’ unrealistic optimism via targeted content in a national antismoking campaign in Switzerland. Vortrag auf der European Conference of Health Communication (ECHC), 13.11-15.11.2019 in Zürich.

Poggiolini, C. (2019, May). Beneficial effects of reactance in health related behavior? The effects of fear appeals on defensive and accepting reactions at different levels of self-esteem. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), in Washington, 24.05-28.05.2019.

Poggiolini, C. (2019, Januar). Furchtappelle können negative Auswirkungen von Selbstwirksamkeitserwartung abschwächen. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 31.01-.02.02, 2019 in Mainz.

Poggiolini, C. (2018, November). Die Rolle der Selbstwirksamkeitserwartung bei der Wirkung von Furchtappellen auf Reaktanz und Rauchstoppabsicht. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 15.11-17.11, 2018 in Augsburg.

Poggiolini, C. (2017, May). Perceived Smoking Cessation Control May Reduce the Perceived Necessity of Stopping Smoking. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), in San Diego, 25.05.-29.05. 2017.

Poggiolini, C. (2017, Januar). Die Wirkung von impliziten und expliziten Rauchstopphinweisen auf Reaktanz und Rauchstoppabsicht. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) in Erfurt, 26.01.-28.01. 2017.

Poggiolini, C., & Ryffel, F. A. (2016, November). Zur Wirkung von Warnhinweisen auf Zigarettenpackungen. Presentation at the Annual Conference of the DGPuK Interest Group Health Communication, November 23–25, Hamburg.

Poggiolini, C., Kühne, R., & Wirth, W. (2016, June). The differential effects of related and unrelated emotions on judgments about media messages. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), in Fukuoka, 09.06.-13.06. 2016.

Poggiolini, C., Kühne, R., & Wirth, W. (2016, April). Unterschiede im Einfluss von relevanten und irrelevanten Emotionen auf Einstellungen über mediale Themen. Vortrag auf der Jahrestagung der schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM) in Fribourg, 07.04-09.04. 2016.

Poggiolini, C., Kühne, R., & Wirth, W. (2016, Januar). Der Einfluss von relevanten und irrelevanten Emotionen auf Urteile über Medieninhalte bei unterschiedlicher Verarbeitungstiefe. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) in Amsterdam, 28.01.-30.01.2016.

Poggiolini, C. & Scholz, U. (2015, November). Unrealistischer Optimismus bei Rauchenden – Implikationen für Kampagnengestaltung. Vortrag auf der Tagung der Ad hoc Gruppe Gesundheitskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) in Lugano, 12.11.-14.11. 2015.